6.7.2012

¡3 semanas!

Hola todos! Eli terve vaan kaikille pitkästä aikaan! Joo pahoittelut ettei ole tullut kirjoiteltua tänne ihan liian pitkään aikaan! Mulla oli tänään viimeinen päivä kesätöissä yhellä kaupunkini lähipalvelutalolla (eräänlainen vanhainkoti), ja sen takia oonkin kiireen lisäksi ollut myös tosi väsynyt viimeset neljä viikkoa. Lisäksi on ollut kaikenlaista mukavaa ja aikaa vievää hommaa. Nyt kumminkin tulee vähän postausta siitä, mitä olen hankkinut vaihtoon ja mitä vielä puuttuu.

Pari viikkoa sitten kävin porukoitten kanssa Ideaparkissa ja Tampereeen keskustassa etsimässä sopivaa matkalaukkua. Se olikin ensimmäinen kertani Ideaparkissa ja yllätyin miten paljon siellä on oikeasti vaatekauppoja!! Shoppailijan unelma ;) No sieltä tarttukin mukaan sortsit, t-paita ja ihana kukallinen reppu, jonka tyyppistä olin jo pitkään etsiskelly! Lähettiin Ideaparkista vielä Tampereen keskustaan ja sieltä löysinkin matkalaukkuni. Mietin pitkään kahden matkalaukun välillä ja päätös oli lähes mahdoton, koska en osaa oikeesti ikinä päättää ja siksi inhookin päättämistä! Monien aivosolujen tappamisen ja hikipisarien valuttamisen jälkeen päädyin vihdoin tähän (repun takana olevaan) kaunottareen:

Tämä samosonitelaukku ei ole mikään mammutti (95 litraa), mutta tykkäsin siitä tosi paljon ja se on kevyin saatava malli. Hinta oli lyhyesti sanottuna suolainen, mutta toisaalta tiedän sen, että jos jostain tavarasta todella tykkään, niin käytän sitä tavaraa ihan viimeiseen saakka. En ihan lähiaikoina tule ostamaan matkalaukkua, koska tiiän tän laukun värin ym. miellytävän mua pitkään. Tosiaan harkitsin myös toista turkoosia samsonitea, mutta tiedän, että parin vuoden päästä en enään välittäisi siitä väristä ja sitten en mielellään käyttäisi sitä. Lisäksi tässä matkalaukussa ei näy niin hyvin naarmut, kuin siinä tukoosissa ja halvemmassa.



Tilasin viime sunnuntaina käyntikortit vistaprintistä ja maksoin kalliimman postimaksun, joten sain ne jo keskiviikkona. En ottanut sitä normaalia postimaksua ja toimitusaikaa (21 päivää), koska pelkäsien etteivät käyntikortit ehtisi ajoissa paikalle. Jos olisi sattunut jotain häikkää toimituksessa, niin sitten olisin varmaan saanut ruveta askartelemaan niitä... Musta oli siistiä, että vistaprintissä sai muokata tosi paljon sitä käyntikorttia: lisätä kuvia oman mielen mukaan, eri värisiä tekstejä, erillaisia taustoja (itelläni semmonen hieno ruohotausta). Lisäksi vistaprint oli halpa!! Ainoa pettymys oli, ettei luvattua käyntikorttikoteloa tullut...
Tälrä se takki näytti paketissa




Munkin rotarytakki haettiin postista viime viikon maanantaina! Se oli tullut jo edeltävänä torstaina, mutta lähdettiin silloin sukumökille juhannusta viettämään, niin ei ehditty hakee silloin (tai porukat ei suostunu viemään mua keskustaan hakemaan sitä...). On oikeesti niin virallinen ja vaihto-oppilas mainen olo, kun laittaa ton takin päälle!! Pituutta tulee heti pari senttii lisää :D Takissa on tosiaan tilaa niille ei-toivotuille vaihtarikiloille (yritän silti välttää niitä parhaani mukaan). Huomasin takin olevan TODELLA lämmin ja Kolumbian 27 asteen lämpötiloissa en tule sitä käyttämään kuin pakon edessä!



Tältä se takki näytti päällä. Tässä mä haistelen raikasta ilmaa uudessa takissa! (ainut onnistunut kuva jälleen)
Sitten tuliaiset!! Oon ylpee itsestäni, koska olen hankkinut jo todella paljon tuliaisia! Ensimmäiselle perheelle on: 2 muumikasvopyyhettä, muumikeittiöpyyhe, espanjan kielinen kirja Suomesta, marimekon pussukat ja sitten olen tehnyt perheen tytöille suomiaiheiset rannerenkaat. On vielä tuliaisia, joiden omistajia en ole vielä päättänyt: 3 muumikasvopyyhettä, muumikeittiöpyyhe, angry birds kumi&2 kynää ja koriste-esineitä.

Ilmaisia esitteitä kotikaupungistani ja Suomesta.
Tekemäni rannarenkaat ensinnäisen perheen tytöille.







Kaikki tähän mennessä hankkineeni tuliaiset.







Ensimmäisen perheen tuliaiset.
















Vakutuus ja viisumi asiat on vielä ihan kesken ja tuntuu ettei kirjeenvaihtajani oikein osaa auttaa. Kolumbia  on uusi vaihtomaa Rotareilla (viime vuonna oli ensimmäinen Rotarivaihtari Suomesta siellä) ja siksi Kolumbian viisumi&vakuutus asiat on uusia tälle kirjeenvaihtajalle. Kolumbian piirin presidentiltä tuli sellaista viestiä vakuutuksesta, että pitäisi mielellään hankkia vakuutus Kolumbiasta ja kansainvälinen vakuutus on vain enemmän vapaaehtoinen. Minullekin tuli viime viikolla GF (guaraanten form. Se sisäältää vaihtomaan: koulun, klubin ja piirin hyväksymiskirjeen, ja siinä on usein viesti isäntäperheeltä (minullakin oli). Lisäksi siinä lähes aina viisumi hakulomake), mutta minulla ei ole siinä viisumin haku ohjetta tai lomaketta... Viime vuoden Kolumbian vaihtari meni Kolumbiaan matkailijaviisumilla ja hankki siellä vuoden kestävän viisumin. Kysyin viisumi asiaa kummiltani ja hän käski minut hankkimaan viisumin Suomesta. No Suomessa ei ole Kolumbian suurlähetystöä, joten se tarkoittaa, että minun täytyisi mennä Tukholmaan hakemaan viisumia... En nyt oikein tiedä miten toimia... Jos joku sattumalta tietää mitä minun pitäisi tehdä, niin kertokaa ihmeessä, koska apu on tarpeen!:D

Uskomatonta, että lähtö on tasan 3 viikon päästä!! Oon todella innoissani, mutta samalla alan vähitellen tajuaman, että olen poissa kokonaisen vuoden. Toki on tietänyt sen, että jään jälkeen omanikäisitäni ja että en tuu näkemään kaikkia rakkaita ja rakkaita asioita vuoteen, mutta nytt se vasta alkaa kunnolla tulla tajuntaan... On outoa, miten kovasti haluisin lähteä kesämökille, vaikka yleensä yritän välttää sit parhaani mukaan:D Mua ei ihme kyllä yhtään pelota/jännitä lähteä Kolumbiaan, koska mulla on jotenkin turvallinen olo Kolumbiaan menoa kohtaan. Kolumbiassa on kaikkia huumekartelleja (kuten yleensä Lattareissa) ym., mutta ei mulla oo mitenkään uhtattu olo.Mun perhe tuntuu aivan ihanalta ja erittäin vastaan ottavalta, joten se luo tosi turvallisen tunnelman :) Se perhe kertoo miten ne jo innolla valmistelee mun huonetta:D Yhdessä viestissä se äiti kutsu mua prinsessaksi, en ole ihan tottunut näin imarteleviin lempinimiin:D

Heij heij uusia lukijoita! ;) Bienvenidos!

                                                       
Vielä vähän kolumbialaista musiikkia loppuun;)

                                                            
                                                                          ¡Adios!


5 kommenttia:

  1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  2. Oi siistiä!:) Itekki olen tehnyt vähän koruja ja tykkään siitä hommasta:) Mäkin olen nyt aika lailla päätynyt hommaamaan viisumin Kolumbiasta ja vaakutan tyyliin kännykän, kameran ja läppärin Suomessa, mutt muuten hankin vakuutuksen Kolumbiasta:)Ite otin rokotukset täällä, kun hepatiiti mulla oli jo valmiiks ja otin keltakuumeen nytt tos keväällä. Ootko meinannu pitkäänkin oleilla Kolumbiassa?:) Ja minnepäin Kolumbiaan oot menossa?:)

    No mulla oli maatoivelista, mutt en päässy mihinkän niistä maista, joten sain valita jäljellä olevista maista. Sillo oli jäljellä maita euroopasta, aasiasta ja etelä-amerikasta. Päädyin pohdiskelujen jäleen Kolumbiaan ja mun perhe suhatautu hyvin siihen, koska oltiin just kuultu Kolumbian olevan nykyään turvallisempi kuin Brasilia ja Meksiko:) Meksikoon ne ei ois mua päästäny ollenkaan:D Lisäksi juttelin yhen suomalaisen Kolumbia vaihtarin kanssa ja hänkin sanoin Kolumbian olleen ihan turvallinen maa:)Lisäksi heistä oli hienoa, että olin valinnut niin eksoottisen maan, ja johon ei ihan joka päivä pääse kumminkaan:)

    VastaaPoista
  3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  4. Ihanaa löytää Kolumbiaan lähtevän vaihtarin blogi!
    Oon ehkä itse lähössä ens syksynä vaihtoon ja pohdiskelen juuri mitkä 3 maata laittaisin vaihtoehdoiksi, kun mäkin siis rotarien kautta varmaanki menisin. Lattareihin kun haluun ni oon just miettiny meksikoa, brasseja, argentinaa ja nyt on tullu kans kolumbia mieleen. :)

    Ois kiva kuulla, että miten sulla on nyt alkanu siellä olo ja muutenkin ois kiva etää tulis vähän useemmin postauksia, kun haluun tosi kovin kuulla millasta Kolumbiassa on :) ja onks siel muuten millane hintataso verrattuna Suomeen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Upeeta Nea!!! Ja suosittelen Kolumbiaa ehdottomasti :)

      Ja oon niin pahoillani etten ole tehnyt postausta ikuisuuteen, kun elama on taalla usein tosi kiireista ja oon tosi vasyny iltasin ettei energiaa riita. Yritan tassa ihan parin paivan sisalla tehda vihdoin ja viimein postauksen:)

      Ja yleisesti hintataso on halvempi. Hedelmat, ravintolassa syonti ja limsat on varsinkin halpoja verrattuna Suomeen. Ihmiset taalla tykkaa kayttaa vaatteita, joita myydaan USA:ssa ja Euroopassa, koska ne on laadullisesti parempia ja ne tietty maksaa saman verran kun Euroopassa tai enemman. Pikku kaupoista voi ostaa pakallisia vaatteita ja ne on suht halpoja, mutta usein tosi rumia :D

      Poista